Leren innoveren

Beetpakken en doorpakken

Je ondernemersgeest die wil wel vooruit. Tegelijk is er de dagelijkse werkelijkheid van klanten tevreden houden, offertes schrijven, medewerkers begeleiden en brandjes blussen. Hoe organiseer je dan innovatie? Doe je het zelf in verloren uurtjes, delegeer je het binnen het MT of vind je eigenlijk dat de medewerkers ermee moeten komen? Eén ding is zeker: het krijgt niet de aandacht die het verdient.

Open Blik brengt de ambitie, behoeftes, kansen én belangen in kaart door het belang van innovatie bespreekbaar te maken. Voor de continuïteit van het bedrijf, je salaris en het plezier in het werk. Om het ook gewoon te gaan doen. Morgen. Meteen.

Hoe

Stap 1. De behoefte in kaart brengen

De behoefte vanuit het MT en de medewerkers, maar ook de behoefte vanuit de klanten en de markt. Wat zijn de trends en ontwikkelingen; technisch, sociaal maatschappelijk, juridisch en politiek? Voor welke uitdagingen staan de klanten de komende periode?

Stap 2. Concrete behoeften en kansen

Door samenhang aan te brengen in de informatie uit de eerste stap krijgt het betekenis; de kansen zijn het laaghangend fruit wat we morgen kunnen realiseren, maar natuurlijk ook de meer strategische, langere termijn ontwikkelingen. Waneer deze gekoppeld zijn aan een behoefte is het gemakkelijk keuzes maken: geen luchtfietserij, maar oplossingen met impact.

Stap 3. Visualiseren

Taal is vaak beperkend om een strategie duidelijk uit te leggen, je hebt dan al snel veel worden nodig. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden: een duidelijke tekening waarin het ‘waarom’ en het ‘hoe’ duidelijk zijn, de context een rol heeft en waarin alle betrokkenen zich herkennen.

Stap 4. Logische stappen

Aansluiten bij ontwikkelingen, behoeftes en uitdagingen. Een helder beeld maken. Recept voor succes? Was dat maar zo. De bereidheid tot verandering in een organisatie is complexer dan dat. Tegelijk is die bereidheid waarschijnlijk groter dan je denkt. Wat hebben de medewerkers écht nodig om in beweging te komen? Met logische stappen wordt de strategie dagelijkse werkelijkheid.